Puheenvuoroja ja muuta ajankohtaista

18.6.2013

Asiakaspeili-lomakkeen hyödyt ja haasteet

Pääkaupunkiseudun aikuissosiaalityön päivän työpajassa 21.5. tarkasteltiin moninäkökulmaisesti Asiakaspeili-lomaketta ja sen käyttämisen mahdollisuuksia.

Työpaja koostui Asiakaspeiliä esittelevästä osuudesta, ryhmätyöskentelystä sekä yhteisestä kokoavasta keskustelusta.

Asiakkaan ääni kuuluviin

Asiakaspeili-lomakkeen tarkoituksena on saavuttaa aikuissosiaalityön palveluissa parempaa ymmärrystä siitä, miten palvelunkäyttäjä kokee oman tilanteensa, ammattilaisten tarjoaman tuen sekä oman asiointiprosessinsa. Asiakaspeilin tavoitteena on myös tuoda näkyväksi palvelunkäyttäjän kokemuksia palvelujärjestelmästä ja sen toimivuudesta.

 

Asiakaspeili on kehitetty alun perin lastensuojelun sosiaalityössä Kivikossa Helsingissä osaksi Kuvastin- itse- ja vertaisarviointimenetelmää ja siitä on kehitetty oma versio aikuissosiaalityöhön. Asiakaspeilistä on tehty kaksi käytäntötutkimusta, toinen lastensuojelussa ja toinen aikuissosiaalityössä. Asiakaspeiliä voi käyttää joko itsenäisenä välineenä tai osana Kuvastin-menetelmää.


Asiakaspeili on ollut yhteiskehittämisen kohteena aikuissosiaalityön Praksis-toiminnan puitteissa toteutetussa Yhteistä kehittämistä aikuissosiaalityöhön -työpajoissa. Aikuissosiaalityön päivän työpaja toimi myös jatkumona asiakaspeilin yhteiskehittämiselle.

 

Työpajassa tarkasteltiin asiakaspeilin hyötyjä ja käyttämisen esteitä neljästä näkökulmasta: asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta sekä organisatorisesta ja poliittis-hallinnollisesta näkökulmasta.  

Asiakaspeilin hyödyt 

  • Asiakaspeilin avulla asiakkaalla on mahdollisuus ilmaista omaa mielipidettään ja kokemuksiaan
  • työntekijä saa suoraa palautetta asiakkaalta, voi arvioida omaa toimintaansa ja voi ymmärtää paremmin asiakkaan kokemuksia
  • Asiakaspeilin käyttäminen on kuntien strategian mukaista, korostaa palvelunkäyttäjän osallistumista ja toimijuutta
  • Asiakaspeilin käyttäminen voi tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja 

Asiakaspeilin käyttämisen haasteet

  • Ajanpuute
  • Joitain kysymyksiä voi asiakkaan olla vaikea ymmärtää
  • Usein asiakkaan kanssa työskennellään akuuteissa tilanteissa, joihin lomake ei sovi
  • Lomake voi olla hidas käyttää osana muuta työskentelyä

Uusi versio lomakkeesta

Työpajakeskustelun pohjalta asiakaspeilistä muokattiin uusi versio

Aikuissosiaalityön asiakaspeili ohje ja lomake


Tietoa lomakkeen käytöstä löytyy tältä sivustolta osoitteesta www.aikuissosiaalityo.fi/asiakaspeili

Lisätietoja

Laura Yliruka
johtava tutkijasosiaalityöntekijä
Soccan Heikki Waris -instituutti
(09) 310 24341, 040 336 1002
laura.yliruka(at)hel.fi



Palaa otsikoihin



tulosta
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje