Puheenvuoroja ja muuta ajankohtaista
Asiakaspeili-lomakkeen hyödyt ja haasteet
Pääkaupunkiseudun aikuissosiaalityön päivän työpajassa 21.5. tarkasteltiin moninäkökulmaisesti Asiakaspeili-lomaketta ja sen käyttämisen mahdollisuuksia.
Työpaja koostui Asiakaspeiliä esittelevästä osuudesta, ryhmätyöskentelystä sekä yhteisestä kokoavasta keskustelusta.
Asiakkaan ääni kuuluviin
Asiakaspeili-lomakkeen tarkoituksena on saavuttaa aikuissosiaalityön palveluissa parempaa ymmärrystä siitä, miten palvelunkäyttäjä kokee oman tilanteensa, ammattilaisten tarjoaman tuen sekä oman asiointiprosessinsa. Asiakaspeilin tavoitteena on myös tuoda näkyväksi palvelunkäyttäjän kokemuksia palvelujärjestelmästä ja sen toimivuudesta.
Asiakaspeili on kehitetty alun perin lastensuojelun sosiaalityössä Kivikossa Helsingissä osaksi Kuvastin- itse- ja vertaisarviointimenetelmää ja siitä on kehitetty oma versio aikuissosiaalityöhön. Asiakaspeilistä on tehty kaksi käytäntötutkimusta, toinen lastensuojelussa ja toinen aikuissosiaalityössä. Asiakaspeiliä voi käyttää joko itsenäisenä välineenä tai osana Kuvastin-menetelmää.
Asiakaspeili on ollut yhteiskehittämisen kohteena aikuissosiaalityön Praksis-toiminnan puitteissa toteutetussa Yhteistä kehittämistä aikuissosiaalityöhön -työpajoissa. Aikuissosiaalityön päivän työpaja toimi myös jatkumona asiakaspeilin yhteiskehittämiselle.
Työpajassa tarkasteltiin asiakaspeilin hyötyjä ja käyttämisen esteitä neljästä näkökulmasta: asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta sekä organisatorisesta ja poliittis-hallinnollisesta näkökulmasta.
Asiakaspeilin hyödyt
- Asiakaspeilin avulla asiakkaalla on mahdollisuus ilmaista omaa mielipidettään ja kokemuksiaan
- työntekijä saa suoraa palautetta asiakkaalta, voi arvioida omaa toimintaansa ja voi ymmärtää paremmin asiakkaan kokemuksia
- Asiakaspeilin käyttäminen on kuntien strategian mukaista, korostaa palvelunkäyttäjän osallistumista ja toimijuutta
- Asiakaspeilin käyttäminen voi tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja
Asiakaspeilin käyttämisen haasteet
- Ajanpuute
- Joitain kysymyksiä voi asiakkaan olla vaikea ymmärtää
- Usein asiakkaan kanssa työskennellään akuuteissa tilanteissa, joihin lomake ei sovi
- Lomake voi olla hidas käyttää osana muuta työskentelyä
Uusi versio lomakkeesta
Työpajakeskustelun pohjalta asiakaspeilistä muokattiin uusi versio
Aikuissosiaalityön asiakaspeili ohje ja lomake
Tietoa lomakkeen käytöstä löytyy tältä sivustolta osoitteesta www.aikuissosiaalityo.fi/asiakaspeili
Lisätietoja
Laura Yliruka
johtava tutkijasosiaalityöntekijä
Soccan Heikki Waris -instituutti
(09) 310 24341, 040 336 1002
laura.yliruka(at)hel.fi